5 goede redenen om zelfs in de winter te gaan wandelen

28 januari 2018 Algemene info

De vorst komt langzaam het land binnen, in de Ardennen begint de sneeuw te vallen.
De natuur trekt zijn winterkleed aan.
Tijd om nog een lekker te gaan wandelen of eropuit trekken met je nordic walking stokken…
Krijg je het al koud van het idee alleen al?
Zelfs als je moeilijk de motivatie kunt vinden om te gaan wandelen in de kou,
zullen deze 5 goede redenen om in de winter te blijven wandelen je zeker van gedachten doen veranderen!

IMG_0004

  1. Je verbrandt meer calorieën als het koud is

We weten allemaal dat we ons in de winter indekken tegen de kou door meer te eten dan in de zomer.
Als je je zorgen maakt over je lijn in de winter, onthoud dan dat je lichaam om warm te blijven meer calorieën verbruikt als    het koud is.
De koude zorgt dus voor de verbranding van calorieën, en dat komt nog bovenop de calorieën die je spieren (bovenbenen, billen, armen) verbranden tijdens het wandelen, of je nu sportief wandelt of aan nordic walking doet.
Is dat geen goede reden om een frisse neus te halen?

2. Sporten als het koud is, is goed voor je hart

Met wandelen, een rustige duursport, versterk je je hart. Als het koud is, stimuleert je lichaam de bloedsomloop om de lichaamstemperatuur op een constante 37°C graden te houden. Het hart moet dus harder pompen en zal zo sterker worden.

PAS OP:

« Als je hartproblemen hebt, is het belangrijk om niet te veel te sporten als het koud is en warm te blijven. Je hart zal harder moeten werken dan normaal en dus meer energie gebruiken. Hierdoor zullen je spieren minder energie krijgen. Wees voorzichtig met je gezondheid! “ – Dr. Patrick Bacquaert, IRBMS

3. Je wordt minder snel ziek als je sport in de winter

Als je sportief wandelt of aan nordic walking doet in de winter zorgen de inspanningen die je daarvoor moet verrichten ervoor dat je lichaam geleidelijk aan de kou went. Dit heeft voor jou veel voordelen: je wordt minder snel ziek doordat je je lichaam versterkt tegen de wintermicroben!
Let er wel op dat je je goed uitrust als je bij koud weer gaat wandelen.

“Als het kouder is dan -5°C graden, blijf dan binnen! Vanaf dat punt wordt buiten sporten in de winter gevaarlijk voor jou en je gezondheid. “ – Dr. Patrick Bacquaert, IRBMS

IMG_0011

4. Buiten geniet je van het natuurlijk zonlicht en de frisse lucht!

Zelfs als het koud is en de zon zich niet laat zien, is het geen overbodige luxe om tijd door te brengen in direct contact met het daglicht, dat is goed voor je humeur. Bovendien is het fijn om even een frisse neus te halen. Aarzel dus niet om in je lunchpauze even lekker te gaan wandelen. De combinatie van al deze factoren verlicht de spanning in je lijf, doet je beter slapen en geeft je zo een sterkere weerstand tegen een winterdepressie!

5. Er is een groot aanbod!

We kunnen het niet genoeg zeggen: voor sportief wandelen of nordic walking heb je een groot aanbod elk weekend!
Je hoeft alleen maar een goed paar sportschoenen aan te schaffen, en eventueel stokken als je aan nordic walking gaat doen.
De groene ruimtes en parken staan tot je beschikking wanneer en met wie je maar wilt gaan wandelen om de hele winter lang in topvorm te zijn!

Bron: Newfeel/Decathlon